حدیث علی منی|قسمت ۲۵
در ادامه ی سلسله مباحث غدیر شناسی به بررسی حدیث علیٌ منّی در خصوص فضائل امیر المونین(ع) خواهیم پرداخت.
امید است که با خواندن مباحث معرفتمان به این بزرگمرد تاریخ افزایش پیدا کند.ان شاالله
این حدیث به تعابیر گوناگون از رسول خدا رسیده است.
گاهی به صورت خطاب (( أنت منّی و أنا منک)) و گاهی به صورت ضمیر غایب (( هو منی و أنا منه)) و گاهی نیز به صورت اسم ظاهر((علی منی و أنا من علی)).
حدیث((علیٌ منّی)) در موارد مختلف از تعدادی راوی نقل شده است. در این جا به بررسی این موارد می پردازیم:
جنگ احد
ابن عساگر به سندش از جابر ابن عبدالله انصاری نقل کرده:
“در روز احد، علی علیه السلام نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد. حضرت به او فرمود:
حرکت کن. جبرئیل عرض کرد:
ای محمد! به خدا سوگند! این یاری و مواسات است.
رسول خدا فرمود:
ای جبرئیل! همانا او از من و من از اویم. جبرئیل عرض کرد: و من از شما دو نفرم”
حجه الوداع
حبشی بن جناده که در حجه الوداع حاضر بوده است، می گوید:
“از رسول خدا شنیدم که در آن روز می فرمود:
علی از من و من از علی هستم و کسی به جز او دین مرا بر پا نخواهد کرد”
روزی که برای حضرت رسول(ص)، هدیه آوردند
عبد خیر از حضرت علی علیه السلام نقل کرده که فرمود: “برای پیامبر دسته ای از موز هدیه آوردند.
پیامبر شروع به پوست کندن نموده در دهان من می گذارد. شخصی به ایشان عرض کرد: ای رسول خدا! شما علی را دوست دارید؟
حضرت فرمود:
آیا نمی دانی که علی از من و من از اویم؟”
به نقل از عمر بن خطاب
بخاری به سندش از عمر بن خطاب نقل کرده که گفت:
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از دنیا رحلت نمود در حالی که او از (علی علیه السلام) راضی بود و خطاب به او فرمود: “أنت منی و أنا منک”
هنگام فرستادن لشکر به یمن
ترمذی به سند خود از عمران بن حُصین نقل کرده که :
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم لشکری را به فرماندهی علی بن ابی طالب علیه السلام به یمن فرستاد.
حضرت در آن جنگ کنیزی را برای خود گرفت. برخی به او اعتراض کردند و چهار نفر از اصحاب رسول خدا قرار گذاشتند هنگامی که خدمت حضرت رسیدند و جریان را برای او بازگو کنند.
مسلمانان هر گاه از سفری باز می گشتند ابتدا خدمت حضرت مشرف شده و بر او درود می فرستادند آنگاه به کار خود می پرداختند.
لشکر که به مدینه رسید آن چهار نفر خدمت رسول خدا آمده، یکی از آنان به رسول خدا عرض کرد: ای رسول خدا! شما شاهد نبودی که علی ابن ابی طالب چه کرد. پیامبر از او روی گرداند.
نفر دوم ایستاد و همین اعتراض را تکرار نمود. پیامبر صورت خود را از او نیز بازگرداند. در مورد نفر سوم نیز همین قصه تکرار شد. نفر چهارم که اعتراض کرد، پیامبر رو به او کرده و در حالی که غضب از چهره ی او نمایان بود،
فرمود:
(( ما تریدون من علی، ما تریدون من علی، ما تریدون من علی، إنّه منی و أنا منه و هو ولیّ کل مؤمن بعدی))
(( چه از علی می خواهید؟ چه از علی می خواهید؟ چه از علی می خواهید؟
او از من و من از اویم و او سرپرست هر مؤمنی بعد از من است.)) (صحیح ترمذی،ج۵،ص۶۳۲)
این حدیث را که ترمذی به سند صحیح نقل کرده، دیگران نیز همچون:
ابو داود طیالسی، حاکم نیشابوری، احمد بن حنبل با سند صحیح نقل کرده اند.
با تأملی در جمله ((علی منی و أنا من علی)) که با مضامین مختلف از رسول خدا نقل شده است، خصوصا با قراین و سیاقی که برای حدیث وجود دارد به نکاتی چند پی خواهیم برد؟
نکات چهار گانه
۱- حضرت علی علیه السلام هماند رسول خدا ولایت دارد، و کار های او مانند کار های رسول خدا است و همانگونه که رسول خدا حق تصرف در امور را به جهت ((ولایت)) دارد. حضرت علی علیه السلام نیز این حق تصرف را دارد. (با توجه به اطلاق این عبارت((علی منی)))
و خداوند متعال می فرماید:
وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَهٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ مِنْ أَمْرِهِمْ
هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشند. (احزاب،۳۶)
۲- ممکن است حدیث فوق اشاره به حدیث (نور) باشد که پیامبر می فرماید:
من و علی از یک نور آفریده شده ایم.
یعنی نور حضرت علی علیه السلام از نور من و نور من از حضرت علی علیه السلام است و هر دو یک حقیقت در دو کالبدیم، لذا اعتراض بر او اعتراض بر من است،و به همین جهت کسی حق ندارد بر حضرت علی علیه السلام اعتراض نماید.
۳- ولایت و حق سلطه ی او از ولایت و حق سلطه ی رسول خدا سرچشمه می گیرد، و ولایت رسول خدا نیز از ولایت خداوند نشأت گرفته است. خداوند متعال می فرماید:
(ألله ولی الذین آمنوا … خداوند سرپرست مؤمنین است…)
و درباره ی ولایت پیامبرش می فرماید:
“ألنبی أولی بالمؤمنین من أنفسهم” (پیامبر سزاوارتر است به مؤمنان از خودشان) پیامبر اکرم نیز در روز غدیر خم می فرماید: ( من کنت مولاه فعلی مولاه هر که من مولای اویم پس علی مولای اوست)
۴- بقای دین و شخصیت نبوی رسول خدا و حفظ شریعت ایشان به وجود حضرت علی وابسته است.
اوست که بیان کننده سنت حضرت و شریعت اسلام بعد از وی خواهد بود.
۵- از آنجا که پیامبر بقای نسلش توسط حضرت علی علیه السلام و زهرای اطهر سلام الله علیها السلام بوده لذا بقای حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز به وجود حضرت علی علیه السلام است.
«برای مشاهده تولیدات تصویری قرآنی در کانال ایتا اینجـــا کلیک کنید.»
دیدگاه کاربران ...
تعداد دیدگاه : 0
جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.