چگونگی گسترش و تثبیت فعالیت های قرآنی

در این قسمت از تجربه معلمین موفق، طرحی از آقای محمود حمیداوی رمیلی با موضوع چگونگی گسترش و تثبیت فعالیت های قرآنی را بیان می کنیم تا با استفاده از این تجارب به پیشرفت روند آموزش بیانجامد.

تجربه معلمین موفق: چگونگی گسترش و تثبیت فعالیت های قرآنی

سوابق فعالیت قرآنی

بیش از ۲۰ سال تدریس و آموزش رده های مختلف سنی در سطوح: روخوانی، روان خوانی، تجوید و صوت و لحن

سوابق اجرایی طرح

در حال حاضر به عنوان مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش و مدیر مسئول موسسه قرآنی اهل البیت شهرستان رامشیر و به عنوان رئیس اتحادیه ی قرآنی استان خوزستان مشغول فعالیت هستم.

عناوین تالیف یا تالیفات و مقالات علمی پژوهشی

تا کنون مقالات و پژوهش های مختلفی انجام داده ام که ما حصل آنها بعنوان پژوهش برتر دوبار در استان مقام کسب نموده عبارتند از:

۱-مدلی برای فعال سازی یک دبیرستان
۲-جایگاه مشاوره در دوره متوسطه
۳-شیوه های نوین آموزشی قرآن

آیا کلیپ های تصویری دارالقرآن را مشاهده کرده اید؟؟؟؟!!!!

برای مشاهده تولیدات تصویری قرآنی اینجا کلیک کنید

شرح مبسوط طرح ارائه شده

این طرح در شهرستان رامشیر استان خوزستان به اجرا در آمده است. شهرستان به جمعیت تقریبا سی هزار نفر که قبل از اجرای طرح رتبه ی دانش آموزان قرآنی در استان رتبه ی ۳۷ بود.

پس از اجرای طرح با نهضت و خیزش عجیبی جایگاه خود را در استان باز کرد و دانش آموزان رامشیر به رتبه ی سوم استان صعود کردند.

رتبه ی سوم در استانی که هر شهر آن می توانست قطب قرآنی باشد. لذا تجبیات این طرح برگ سبزی است تحفه ی درویش، تقدیم ساحت مقدس مولامان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و همه ی خادمان قرآن می گردد.

که در آن مرحله به مرحله خلاصه و مفید بیان شده است. خداوند دست ما را از قرآن در دنیا و آخرت خالی نفرماید.

نکته

نکته ی بسیار مهمی که در ابتدای طرح باید گفت جلوه ی ویژه ی این طرح آن بود که دارالقرآن از حالت اداری خارج شد و وقت های بیکاری دانش آموزان را پر کرد.

بین دارالقرآن، دانش آموزان و خانواده ی ایشان پلی زده شد. هر جا، همه روز، تابستان و زمستان در کار قرآن دیگر تعطیلی ایجاد نشد.

در هر جایی بوی دارالقرآن می آمد، دیگر کسی گم نمی شد، مدرسه تعطیل شد، جلسات تعطیل نمی شود، وحدت رویه، خروج از تعطیلات، استمرار برنامه و جلسات بود که همه و همه باعث حرکت به سوی موفقیت هدف گردید.

طرح چگونگی گسترش و تثبیت و توسعه ی فعالیت های دارالقرآن

اولین اقدام

در اولین اقدام کلیه ی دانش آموزان مستعد قدیمی و جدید آموزشگاه ها شناسایی و اسامی آن ها در لیستی ثبت شدند.

بعد از ثبت نام اسامی و تنظیم دعوت نامه بلاخره در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۵ مجمع قاریان و حافظان قرآن شهرستان را در مسجد امیرالمومنین (علیه السلام) شروع کردیم و مقرر نمودیم که هر هفته جمعه شب ها به طور ثابت در حد یک ساعت و نیم جلسه ی تخصصی برگزار شود.

آن جمعه شب به یاد ماندنی که بعد ها منشأ برکات زیادی گردید؛ روز به روز تحول و انسجام عجیبی به وجود آورد اگر چه روزهای اول دشواری هایی را به همراه داشت.

اقدام دوم

در دومین اقدام با یکی از خواهران مربی قرآن صحبت شد و با ثبت نام از خواهران حافظ و قاری قرآن با آماری کمتر از آقایان مجمع قاریان و حافظان قرآن خواهران هم شروع شد.

پس از چند ماهی می گذشت در مجمع قاریان خواهران فعالیت بهتر شد و ثبت نام بیشتری انجام شد. باز هم به استناد همان گفته که می گفت: (دوستان خود را بیشتر کن) اقدام دیگری صورت گرفت.

اقدام سوم

لذا در سومین اقدام کلاس مربی گری برای ۵ نفر از مجمع قاریان و حافظان قرآن و برادران و ۳ نفر از مجمع خواهران گذاشتم.

بعد از اتمام دوره مربیان به مساجد فرستاده شده و اقدام به راه اندازی کلاس نمودند و در کنار آنها که کلاس روخوانی را شروع کرده بودند؛

دیگر دانش آموزان مجمع را به نام شکارچی معرفی نمودیم و کار آنها این بود که در مدارس بین دانش آموزان افراد مستعد را شناسایی کرده و به کلاس ها یا مجمع هدایت کنند.

در حقیقت دارالقرآن در اوقات فراغت تبدیل به مجمع حافظان و قاریان ی گردید. با همکاری معاونت محترم پرورشی کلاس ها و دوره های مختلفی برای دانش آموزان برگزار شد

دانش آموزان ارتباط بسیار صمیمانه ای با دارالقرآن پیدا کردند؛ حتی دانش آموزانی که فارغ التحصیل شدند، هنوز با دارالقرآن مرتبط هستند و در بعضی رشته ها به عنوان مربی فعالیت می کنند.

اقدام چهارم

برای مدیرت برنامه های قرآنی شهر به دو عملکرد نیاز بود:

الف) ارتباط و تعامل خوب با مردم شهر
ب) شرکت در مراسم و مناسبت های مختلف

برای اجرای دو عملکرد فوق ابتدا هر جلسه ی قرائت قرآنی که در حسینیه ها، تکیه ها یا منزل تشکیل می گردید شناسایی شد و دانش آموزان مجمع قاریان و حافظان به صورت افتخاری و میهمان به آن مراسم فرستاده می شدند

و همین تبلیغی برای معرفی جامعه ی قرآنی و عاملی برای جذب فرزندان همان شرکت کنندگان کمک های آنان به پیشبرد روند فعالیت های مجمع بود. از طرفی دیگر عاملی برای خودباوری دانش آموزان و رفع استرس های ممکن بود.

در خصوص مورد دوم برای هر مراسم ختم، سال گرد یا مراسم رسمی ادارات یک قاری قرآن فرستاده می شد و از مجری برنامه ها در خواست می شد ک با عنوان مجمع قاریان و حافظان قرآن، قاری برنامه را معرفی می کرد.

اقدام پنجم

در اقدامی دیگر برای ایجاد تکلیفی بیشتر به عهده ی اعضای مجمع، هر چند ماه یک بار محفل انسی با قرآن به قصد معرفی قاریانی برتر در سح شهر برگزار می شد که اثر بسیار بالایی بر روحیه ی دانش آموزان و خانواده ی آنها می گذاشت. حرکت رو به جلویی در دانش آموزان ایجاد کرده بود.

اقدام ششم

برای معرفی مجمع نیاز بود که مجمع خود گامی خوب و منسب به جا بردارد. به همین دلیل طبق برنامه ای هماهنگ، مجمع جلسات خود را هر هفته در یک مسجد یا حسینیه ای برگزار می کرد.

حتی در روستاهای بزرگ هم حضور پیدا می کرد و این خود به نوعی باعث تبلیغ و ترغیب دانش آموزان همان منطقه و مسجد می گردید.

admin

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات