چگونگی ترغیب دانش آموزان تشکل های دانش آموزی به نماز جماعت مدرسه

در ادامه طرح تجربه معلمین موفق، به طرحی از جناب آقای علی اشرف قمری مهران درباره چگونگی ترغیب دانش آموزان به نماز جماعت مدرسه می پردازیم. این طرح برای دانش آموزان دوره تحصیلی دبیرستان دوره دوم اجرا شده است.

هدف های بیان تجربه

بخشی از اهداف بیان این تجربه، محقق ساختن هدف های شیوه نامه فراخوان جشنواره تجارب برتر تربیتی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری است مبنی بر:

  • مستند سازی و دستیابی به اندوخته های تجربی همکاران
  • شناسایی استعداد های منابع انسانی فرهنگی
  • تولید آثار و تدوین تجارب تربیتی برتر تربیتی و انتشار یافته های پژوهشی

اما هدف های اساسی من از طراحی، اجرا، نگارش و گزارش این تجربه عبارتند از:

  1. مشارکت در فراخوان جشنواره تجارب برتر تربیتی وزارت آموزش و پرورش
  2. آشنا سازی همکارانم با برخی از موانع و علل عمده حضور دانش آموزان به ویژه اعضای تشکل های دانش آموزی دبیرستان در نماز جماعت مدرسه
  3. معرفی راه کارهای عملی برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان مورد نظر برای شرکت در نماز جماعت مدرسه.
نماز جماعت دانش آموزان در حسینیه امام خمینی(ره) به امامت مقام معظم رهبری (حفظه الله)

اهمیت و ضرورت اثر

در اهمیت و ضرورت گزارش اثر حاضر همین بس که میدانیم، نماز در دین مبین اسلام جایگاه ویژه دارد و طبق مقررات و رسالت قانونی مدارس مکلف هستند، زمینه های مناسب را برای برپایی نماز جماعت فراهم نمایند، از آن جا که برپایی نماز مناسب در مدارس می تواند در ایجاد اصلاح و تغییر در نگرش و بینش دانش آموزان نسبت به نماز مؤثر بوده و زمینه ساز تحولات اساسی در شخصیت و رفتار دینی دانش آموزان گردد، لذا بنده بر اساس وظایف سازمانی و تعهدات شرعی مجاب شدم، به آسانی از کنار این موضوع و مسأله (عدم مشارکت و بی میلی متربیان به امر نماز) رد نشوم و برنامه ای نو طراحی و اجرا نمایم.

مخاطبین

همانگونه که در بخش های قبلی اثر حاضر گفته شد، مخاطبین اصلی این مطالعه و تجربه من دانش آموزان به خصوص اعضای تشکل های دانش آموزی و متربیان فعال در برنامه های امور پرورشی مدرسه دبیرستان هیأت امنایی امام حسین علیه السلام ناحیه یک همدان واقع در محله کمال آباد این شهر بود. که بر اساس مستندات کتبی، مشاهدات عینی و … تمایلی به حضور در نماز جماعت دبیرستان و مشارکت مستمر و مشتاقانه در این امر نداشتند!

البته در طول کسب این تجربه برای گرد آوری اطلاعات مورد نیاز این مطالعه علمی، مخصوصا برای اجرای مصاحبه، اجرا و تکمیل پرسش نامه ها و بررسی اسناد موجود در آموزشگاه علاوه بر مخاطبین اصلی مورد نظر، عوامل اجرایی، دبیران و اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه نیز به عنوان جامعه ” هدف جانبی ” مورد نظر قرار گرفت.

متن و محتوا، طرح مسأله

در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ که به عنوان معاون پرورشی دبیرستان هیأت امنایی امام حسین علیه السلام ناحیه یک همدان واقع در منطقه نسبتا بالای شهر همدان شروع به کار نمودم.

نظر به شرح وظایف سازمانی و برحسب تجارب خویش، برنامه ی سالیانه پرورشی دبیرستان خود را با اولویت دادن به امر فعالیت های مربوط به فرآیند هدایت، ساماندهی و نظارت به امر اقامه ی نماز جماعت به مدیریت آموزشگاه ارائه کردم.

اما مشاهدات و بررسی های اولیه من نشان داد، اکثر دانش آموزان به خصوص اعضای تشکل های دانش آموزی و تربیان فعال در برنامه های امور پرورشی مدرسه، تمایلی به حضور در نماز جماعت دبیرستان و مشارکت مستمر و مشتاقانه در این امر ندارند!

چندین روز این سؤال ذهن و فکر مرا به خود مشغول کرد که “چرا دانش آموزان به خصوص متربیانی که داوطلبانه در برنامه ها و مسابقات مختلف معارف ادبی، فرهنگی و هنری و تشکل های دانش آموزی ثبت نام کرده اند، در امر اقامه ی نماز جماعت مدرسه مشارکت نمی کنند؟ و چگونه می توانم متربیان مورد نظرم را به نماز جماعت مدرسه ترغیب نمایم؟ بنا بر این مصمم شدم، برای حل این مسأله مهم علائه بر استفاده از تجارب علمی و یافته های پژوهشی خیش، از نظرات و پیشنهادهای علمی . عملی سایر همکاران، دانش آموزان به ویژه اعضای تشکل های دانش آموزی استفاده نمایم.

لذا تصمیم گرفتم با همکاری مدیر، دبیران، دانش آموزان عضو تشکل های دانش آموزان و اعضای انجمن اولی و مربیان، برای حل و رفع این مشکل یعنی “بی رغبتی دانش آموزان و عدم مشارکت آنان در امر نماز جماعت مدرسه” بررسی هایی علمی و عملی خویش را شروع کنم.

موضوع و مسأله را با مدیر، معاونین و چند تن از همکاران آوزشی، پرورشی و دانش آموزان مذکور مطرح کردم و هر یک از آنان نیز دیدگاه و تجارب شخصی خود ار به صورت متفرقه و پراکنده مطرح کردند.

نتیجه این نگرش و اقدام من این شد که متوجه شدم، با انجام کارها و فعالیت های پراکنده و روزمره نمی توانم کار سازنده ای سر و سامان دهم. بنا براین تصمیم گرفتم که نظرات و تجارب همکاران و دانش آموزا را قالب یک فرآیند علمی، عملی قابل اجرا در مدرسه طراحی و اجرا نمایم.

روش کار

بعد از شنیدن نظرات و استخراج آمار و اطلاعات لازم از پرسش نامه ها، تصمیم گرفتم ، علاوه بر اجرای راه حل های انتخابی فوق الذکر موارد زیر را به کار بگیرم:

  • پخش اذان از بلندگوی مدرسه توسط دانش آموزان خوش صدا
  • اهداء جوایز و پذیرایی
  • فعال سازی ستاد اقامه نماز در مدرسه
  • تزئین نمازخانه با شعار ها، احادیث، آیات
  • برگزاری مسابقات قرآنی
  • شرکت دبیران و همکاران و مسئولین مدرسه در نماز جماعت آموزشگاه
  • آموزش عملی نماز با همکاری دینی و پرورشی و امام جماعت
  • فعال سازی تابلوی الکترونیکی طبقه اول در امور مربوط به نماز
  • نصب عکس های اعضای تشکل ها در تابلو اعلانات
تصویر اقامه نماز جماعت دانش آموزان دبیرستان پیام غدیر

نتیجه گیری

واقعیت امر این است که اهداف اقامه نماز جماعت در مدرسه، کاری نیست که با محول نمودن آن به یک جایگاه سازمانی و یا یک شخص خاص آن را محقق بسازیم، این ادعا دال بر ناتوانی یک فرد به خصوصی به نام دبیر دینی و یا پرورشی و… برای برنامه ریزی و اقامه نماز نیست، بلکه اهمیت و ارزش مسئولیت پذیری و تقسیم وظایف نماز مدارس از بعد اثرگذاری و الگوپذیری دانش آموزان برای حضور در نماز است، به هر حال هر یک از متربیان با توجه به تفاوت های فردی و ویژگی های شخصیتی و سوابق و تجارب تربیت خانوادگی، مدرسه ای و… خود به یک یا چند مسئول و دبیر علاقه خاص داشته و بر مین اساس نیز گفته ها و درخواست های آنان جواب مثبت می دهد، پس بر حسب وظایف شرعی و سازمانی و معلمی خویش باید هر کدام ما از عوامل اداری، آموزشی، پرورشی و خدماتی مدرسه در راستای اقامه و ترویج امر نماز تلاش کنیم.

admin

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات