پویندگان مکتب نور – تجربه ای از یک معلم قرآنی

در این طرح که هدف گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی و آموزشی دانش آموزان در سطوح روخوانی ، روانخوانی ، تجوید مقدماتی و عالی، حفظ و مفاهیم قرآنی است.
طبق سر فصل مشخص شده در اوقات فراغت دانش آموزان اجرا می گردد و در زمان آزمون پایانی به چهار گروه عالی به خوب، متوسط و ضعیف تقسیم می شوند

  1. تجربیاتی از محمدرضا فکر جوان
  2. دارنده مدرک لیسانس ادبیات
  3. کارشناس قرآنی
تجربه معلمین موفق – بیان تجربیات قرآنی

نام طرح: پویندگان مکتب نور

سوابق تحصیلی قرآنی

  • مدر کلاسهای آموزش قرآن سطوح مختلف از سال ۱۳۷۴
  • برگزیده مسابقات قرآنی مقاطع مختلف
  • داور مسابقات قرآنی در طول سنوات مختلف
  • مدرس دوره های ضمن خدمت آموزگاران آموزش و پرورش
  • دارای تالیف و طرح های قرآنی پذیرفته شده در آموزش و پرورش و …
  • کارشناس قرآن و معارف اسلامی آموزش و پرورش استان بیش از ۱۵ سال

سوابق اجرایی طرح قرآنی

این طرح حداقل به مدت ۶ سال پس از تصویب در شورای معاونین ، شورای برنامه ریزی ، شورای نظام پیشنهاد های آموزش و پرورش استان و استفاده از نظرات صاحب نظران قرآنی در سطح مدارس، ادارات آموزش و پرورش و مراکز دارالقرآن به صورت فصلی و در قالب برنامه کارشناسی شده ، پس از صدور بخشنامه اجرایی گردید و بحمدالله در ارزیابی های مختلف مورد توجه اصحاب قرآنی بویژه مربیان، مدرسان و قرآن آموزان مدارس مشمول طرح قرار گرفت. در جلسات مختلف و متعدد از سوی معاونین پرورشی و کارشناسان قرآن بر ضرورت ادامه اجرای طرح و پشتیبانی از آن تاکید گردید.

عناوین تالیفات و مقالات

  • علی تشنه عدالت
  • نماز
  • طرح آزمون حفظ ادواری
  • طرح قافله سالار عشق
  • طرح پویندگان مکتب نور
  • طرح رمضان المبارک و …

شرح مبسوط طرح ارائه شده

پویندگان طرح مکتب نور طرحی است آموزشی و فوق برنامه به منظور گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی جهت آموزش دانش آموزان دوره های ابتدایی ، راهنمایی ، متوسطه و پیش دانشگاهی، که در طول سال تحصیلی و در اوقات فراغت زیر نظر مربیان و مدرسان مجرب قرآنی انجام می پذیرد و در این طرح سطوح روخوانی ، روانخوانی، تجوید مقدماتی و عالی ،
حفظ و مفاهیم قرآنی ری، مطابق سرفصل مشخص شده آموزش داده می شود.

اهداف برنامه

  • آموزش روخوانی ، روانخوانی ، تجوید مقدماتی و عالی ، حفظ و مفاهیم ساده قرآنی
  • فعال سازی مراکز دارالقرآن
  • ارتقاء سطح معلوماتی دانش آموزان در مسابقات
  • ارتقاء سطح آموزش عمومی در دانش آموزان و ورود آنان به آموزش های پایه و ترتیل خوانی – تحقیق خوانی
  • تقویت مهارت سحیح خوانی توسط دانش آموزان
مقالات آموزش قرآن کریم ( بهار دل – پایگاه قرآنی موسسه پیام غدیر )

شیوه اجرای طرح

پس از اعلام آمادگی مناطق ، تبلیغات و اطلاع رسانی ، تخصیص سهمیه کلاس در مناطق و ثبت نام دانش آموزان ، با تشکیل کلاس در واحد های آموزشی تعیین شده ، مراکز دارالقرآن و کانون ها با استفاده از مدرسان مجرب قرآنی به اجرا در می آید.

این طرح از سال ۸۲-۸۳ تاکنون اجرا و دانش آموزان زیادی از آن بهره مند شده اند و هر ساله تعداد شرکت کنندگان این طرح افزاش می یابد.
پس از ابلاغ طرح و اعلام آمادگی مناطق و تعیین سهمیه تعداد کلاس های قابل تشکیل در هر منطقه و شهرستان نسبت به صدور ابلاغ عوامل اجرایی و مدرسین کلا ها اقدام لازم صورت می گیرد. جلسه توجهی مدرسان و ناظران از اولویت های اجرایی و مدرسین کلاس ها اقدام لازم صورت می گیرد.
جلسه توجیهی مدرسان و ناظران از اولویت های اجرایی طرح می باشد. در کلاس های مربوط به آن سطح معرفی می نمایند و کلاس های آموزش قرآن با رعایت طرح درس ت دستورالعمل و جدول زمان بندی به اجرا در می آید.

ارزیابی از مهارت قرآن آموزان به دو صورت است:

  1. طول دوره آموزشی در مامی جلسات
  2. پایان دوره از اولویت های طرح در موصوف می باشد.

آزمون پایان دوره به دو صورت شفاهی و کتبی برگزار می گردد.
و قرآن آموزان در قالب چهار گروه ضعیف ، متوسط ، خوب و عالی تقسیم می شوند.
قرآن آموزان قوی به سطوح بالاتر راه پیدا می کنند. دانش آموزان ضعیف تر مجددا در کلاس های همان سطح شرکت خواهند نمود.

admin

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات