پرورش مهارت های تفکر و مفاهیم قرآن-خانم مریم ادیب

در این بخش از تجربه معلمین موفق،به طرح پرورش مهارت های تفکر و مفاهیم قرآن، خانم مریم ادیب خواهیم پرداخت و یک نمای کلی از این روش را جهت تدریسی بهتر و دلنشین تر،تقدیم شما معلمین و استادان گرامی قرآن خواهیم کرد.باشد که قرآن در تمامی مراحل زندگی، سرلوحه و گره گشای زندگی امان قرار بگیرد.ان شاالله.

قرآن نور است

سوابق فعالیت های قرآنی

  • عضویت بیش از ده سال در مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران
  • تدریس بیش از بیست سال قرآن کریم و مهارت های تفکر و دروس دیگر برای پیش دبستانی،مهد قرآن،دبیرستان و دانشجویان

عناوین تالیف یا تالیفات و مقالات علمی پژوهشی

  • کتاب نکته ها و روش ها در تربیت دینی کودک و نوجوان(از سری کتاب های عسل برای والدین و مربیان که مباحث و روش ها و برنامه های جشن عبادت و آموزش نظم و نقاشی و کاردستی های خلاق و بازی ها و فعالیت هایی برای زندگی بهتر، از این سری است)
  • مقاله های متعدد در خصوص روش های تفکر در قرآن کریم
  • فلش کارت های رو میزی (نکته هایی برای فکر کردن بر اساس روایات امیرالمونین علی علیه السلام)

در خصوص مدرک خانوم ادیب ذکر این نکته خالی از لطف نمی باشد که ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی روانشناسی تربیتی می باشند.

نکاتی در خصوص اجرای طرح

این طرح در مدارس دخترانه و پسرانه در مقاطع اول و دوم دبیرستان قابل اجرا می باشد.از ثمرات این کلاس،پرورش مهارت های فکری شامل:خوب دیدن،خوب شنیدن،مستقل فکر کردن،مراعات احترام و درک نیازهای یکدیگر،استدلال و منطق داشتن،هدفمند بودن و درک مفاهیم کاربردی آیات از سوره های برگزیده خواهد بود.با توکل به خداوند متعال اگر بخواهیم روش های تفکر محور را در ارتباط با قران،جایگزین حفظ و تجوید و قرائت کنیم،این یک راه کار موثر خواهد بود.

داشتن فعالیت های عملی و تنوع در کلاس نظیر پذیرایی و بازی های پیشنهاد دشده از خشک و جدی شدن کلاس های جلوگیری و فضا را مطلوب بچه ها می کند،از عوامل موفقیت آن:آموزش دیدن معلم و استفاده از جزوه کامل ویژه دانش آموز . کتاب ویژه معلم است که باید ها و نباید های لازم را مطرح کرده است

همچنین اسم و عنوان کلاس مهم است چون در مدارسی که مهد قرآن یا مهارت های زندگی نام گذاری کرده بودیم،مورد اقبال بچه ها قرار نگرفت و با محتوا به مقابله پرداختند اما عنواینی چون:پرورش مهارت های تفکر قرآنی یا قرآن فکری یا نخبگان قرآنی یا اندیشه ورزی قرآنی اثرات بهتری دارد.

برای نمونه درس اول،سوره مبارکه فلق را با هم ببینیم:

درس اول-سوره مبارکه فلق

سوره و ترجمه ی آن را با هم می خوانیم

به معنای دقیق تر عبارات قرآنی توجه کنید:

  • قُل:ابراز کن آنچه را در قلبت است
  • اعوذُ:پناه می برم به چیزی از شری که با آن مواجه ام
  • رب:سوق دهنده به سوی کمال
  • فلق:نشان هایی که بین دو طرف ایجاد می شود

سوالاتی که به ذهن بچه ها متبادر می شود:

  • نمی شود از این همه ضعف و احساس آسیب پذیری نجات پیدا می کردم؟
  • از این همه گرفتاری و ناراحتی به چه کسی پناه ببرم؟
  • اصلا نمی شود من همین طوری که هستم باشم و مشکلات بروند دنبال کار خودشان؟

سوالات فکری

سوالات فکری خود را در مورد مضوعات سوره بپرسید و یک نفر آنها را روی تابلو بنویسد.سپس موضوعات سوال ها را گروه بندی کنید.

فعالیت-خیر و شر

ابتدا افراد کلاس را به چند گروه تقسیم کرده و سپس اعضای هر گروه با مشارکت فعال و پرسیدن نظرات یکدیگر کلمات زیر را به دو بخش خیر و شر تقسیم بندی کنند:به عنوان مثال:

دوستان-بیماری- پول-حرف زدن-حسادت-قرآن-درستکاری-مرگ-زیبایی-محبت و…

در این قسمت دانش آموز می آموزد که موضوعات شر مطلق نیستند و در حقیقت،نوع افکار و اعمال و انتخاب و نگاه ما است که پدیده ها را شر و یا خیر می کند.

تشابه

شباهت های این سه موضوع را بررسی و در مورد آن گفتگو کنید:

  1. تاریکی همه جا را فراگرفته است
  2. گره انداختن در کارها
  3. حسادت ورزیدن حسود

حرکت و سکون

به سوالات زیر فکر کنید و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید:

  1. در مقابل پیشرفت و رشد دیگران افراد چه برخوردهایی از خود نشان می دهند؟
  2. چرا برخی مانع پیشرفت دیگران می شوند؟
  3. این قبیل افراد چگونه برای دیگران مانع و مشکل ایجاد می کنند؟
  4. آیا همیشه مشکلات زندگی برای ما مانع هستند؟
  5. چه کنیم تا کمتر مورد حسادت قرار بگیریم؟
  6. چرا گره افتادن در کار می تواند شر باشد؟
  7. چرا در تاریکی احساس خطر می کنیم؟

فعالیت-گسترش ذهن با محور اخلاق

دانستیم که فلق حد فاصل تاریکی و روشنایی،بیچارگی و چاره،قهر و آشتی و خوشی و ناخوشی است.وقتی حدفاصل ها را ببینم دیگر از حالت صفر و صد خارج می شویم.

گاهی به ذهنمان می رسد آدم ها یا بداخلاقند و یا خوش اخلاق،یا زشتند و یا زیبا،اوضاع یا خوب است یا بد،یا خوشبختیم یا بدبخت.در صورتی که بین صفر و صد در محور اعداد صحیح،نود و نه نیز،عدد است

مروری بر روی سوره فلق

ارزشیابی۱:از بحث های مطرح شده در این جلسه چه نکاتی فراگرفتیم؟

ارزشیابی۲:در این جلسه با چه مهارت هایی آشنا شدیم و به چه قوانینی دست پیدا کردیم؟آیا این قوانین را به درستی مراعات کردیم؟

«برای مشاهده تولیدات تصویری قرآنی در کانال ایتا اینجـــا کلیک کنید.»

مهدی مقدس پور

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات