مهدویت – قسمت هفتم – ویژه دبیرستان

در ادامه مطالب مهدویت به موضوع رجعت و بازگشت می پردازیم که از مسائل مهم مهدویت و اعتقادات شیعیان می باشد. این قسمت مناسب مقطع تحصیلی دبیرستان می باشد.

السلام علیک یا صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

رجعت و بازگشت

یکی از عقائد مسلم شیعه اعتقاد به رجعت است؛ طبق روایات فراوان حتماً زمانی اهل بیت (علیهم السلام) پس از رحلت و رفتن از این دنیا باز می گردند و هر شیعه ای باید اعتراف کند که : «أَنَّ رَجعَتَکُم حَقٌ لارَیبَ فیها»

ولی درباره کیفیت رجعت و منظور از آن روایت صحیحی به دست ما نرسیده تا بتوان براساس آن رجعت را به شکل صحیح توضیح داد. بزرگان شیعه نیز در قرن های ول، چون شیخ صدوق و شیخ طوسی اعتقادی به کیفیت رجعت نداشتند؛ چون روایات آن را چندان معتبر و قابل پذیرش نمی دانستند.

در تفسیر رجعت در میان بزرگان چند نظر و احتمال وجود دارد:

  1. رجعت ائمه (علیهم السلام) با ابدان اصلی؛
    در این نگاه منظور از رجعت، رجعت و زنده شدن بدنهای اصلی ائمه (علیهم السلام) است. می دانیم که سلما کسانی در تاریخ بوده اند که مرده و سپس زنده شده اند و قرآن کریم چند نمونه از ایشان را گزارش کرده است (مانند داستان گاو بنی اسرائیل و داستان حضرت ارمیا) و مسلماً برخی از مؤمنین و ظالمین نیز در آخر الزمان دوباره زنده می شوند.
    برخی از بزرگان شیعه روایات رجعت را حمل بر همین معنا نموده و گفته اند ائمه (علیهم السلام) نیز با همان بدنهائی که داشتند از فبر بیرون آمده و دوباره در این عالم زنده می شوند و برخی از ایشان یا همگی ایشان پس از امام زمان حکومت می کنند و حکومشان هم به طول می انجامد و بدین وسیله حکومت عدل جهانی امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) استمرار می یابد.
  2. رجعت ابدان مثالی یا انوار ائمه (علیهم السلام)؛
    طبق این نظر ائمه به این عالم برمی گردند ولی بدنهای اصلیشان در جای خود محفوظ است.
    در این بازگشت یا با بدن مثالی حضور می یابند و دیده می شوند؛ همانطور که در عصر غیبت نیز بارها با بدن مثالی در این عالم حاضر شده و کراماتی از ایشان سرزده و حاجت نیازمندان را روا نموده اند.
    و یا اینکه بازگشت انوار ائمه است به طوریکه مردم انوار ائمه را مشاهده می نمایند و حقیقت وجودی ایشان برایشان مشهود می گردد.
    آشکار شدن ابدان مثالی یا انوار ائمه می تواند به خاطر رشد نفوس مردم در عصر غیبت باشد که چشمشان به ملکوت باز می شود و می تواند به خاطر تنزل اهل بیت (علیهم السلام) و نشان دادن خود در این عالم باشد.

از روایات بسیاری استفاده می شود که در آخر الزمان سه مرحله بر بشر می گذرد:
ظهور، رجعت و قیامت و این سه مرحله سه مرحله از یک حقیقت است که تدریجاً تکمیل شده و به قیامت میرسد. در مباحث معادشناسی خواهیم دانست که قیامت دوره تجلی ملکوت عالم برای انسانهاست و نفوس انسانی به واسطه صعود به آن عالم در حادثه قیامت همه حجابها از میانشان با خداوند برداشته می شود.

از اینجا می توان فهمید که رجعت مرحله ای از تکامل بشر است که هنوز به افق قیامت و تجلی کامل توحید نرسیده ولی از مرحله تکامل ابتدائی بشر در عصر ظهور نیز عبور کرده و حقائق بیشتری برایشان ظهور می کند به همین جهت بسیاری از آیات قرآن هم بر ظهور و هم بر رجعت و هم بر قیامت (که سه لایه از یک حقیقت هستند) تطبیق شده است.
(برای مطالعه بیشتر به المیزان، جلد دوم، تفسیر آیه ۲۱۰ سوره بقره مراجعه نمائید.)

admin

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات