غدیر شناسی – قسمت هفتم | اسناد حدیث غدیر

در ادامه طرح غدیرشناسی، به بیان اسناد حدیث غدیر به صورت اجمالی می پردازیم که دانستن این اطلاعات بسیار برای ما شیعیان اهمیت دارد. این مطلب مناسب برای معلمین و دانش آموزان مقطع دبیرستان می باشد.

غدیرشناسی طرح و بستری برای افزایش معرفت نسبت به ولایت

در رابطه با سند حدیث غدیر، به صورت اجمالی توضیح دهید.

این حدیث از احادیث متواتر در جهان اسلام است که کم تر حدیثی به این شکل گسترده از طریق صحابه پیامبر گرامی اسلام و دانشمندان نسل های بعد روایت شده است.

با وجود این که در آن عصر امکانات کتابت حدیث وجود نداشت و تا سال ها بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بیشتر احادیث فقط سینه به سینه نقل می شد و به طور طبیعی در چنین شرایطی حجم انبوهی از احادیث از دست می رود و پس از عصر نگارش حدیث نیز، در اثر وقایع اجتماعی، و جنگ ها و آتش سوزی ها صد ها کتاب از کتب حدیث از بین رفت، باز هم حدیث غدیر در هر دوره ای تا به امروز از مسلّمات تاریخ اسلام محسوب شده و از ده ها طریق، روایت آن به دست ما رسیده است.

در طول تاریخ عده ای از بزرگان اهل سنت در اثبات تواتر این حدیث کتاب های مستقلی تألیف نموده اند که چندین مجله بوده است؛ تا جایی که از ابوالعلی جوینی نقل شده که در بغداد یک جلد از کتابی را درباره ی سند حدیث غدیر دیدم که روی آن نوشته شده بود: (جلد بیست و هشتم از طریق روایت حدیث من کنت مولاه فعلیٌّ مولاه از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) و به دنبال این جلد، جلد بیست و نهم می باشد.

عالم بزرگ شیعی مرحوم میر حامد حسین رحمه الله پنج جلد اول کتاب بزرگ خود (عبقات الانوار) را به جمع آوری اسناد این حدیث شریف اختصاص داده و مرحوم علامه امینی رضوان الله علیه دوره یازده جلدی کتاب ارزشمند (الغدیر) را به اثبات این حدیث اختصاص داده است و در آن یک صد و ده نفر از صحابیان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) که این حدیث را از آن حضرت شنیده اند گرد آورده و نیز از تابعین (نسل بعد از صحابه) هشتاد وچهار نفر و از راویانی که این حدیث را روایت کرده اند به ترتیب از قرن دوم تا قرن چهارم مجموعاً سیصد و شصت راوی را شمرده است و شرح حال هر یک را به ترتیب مفصل بیان نموده است.

علاوه بر این برای اثبات این که حدیث در همه ی دوره ها مشهور و مسلم بوده اشعار تمام شعرائی را که از صدر اسلام تا قرن چهاردهم درباره ی غدیر شعر سروده اند جمع آوری فرموده و نشان داده که این حادثه آن قدر در عصر صحابه و تابعین و دوره های بعدی مسلم بوده است که شعرا آن را به عنوان یک مسأله قطعی شناخته و به بیان ادبی و تشبیه و استعاره آن پرداخته اند.

تواتر حدیث غدیر از مسائل مورد اتفاق شیعه و سنی است و بزرگان محدثان اهل سنت این تواتر را پذیرفته و در این زمنیه تألیفات ارزشمندی را از خود بر جای گذاشته اند. آری در تاریخ به معدود افرادی از اهل سنت بر می خوریم که چون در زمینه حدیث متخصص نبودند (مانند قاضی عضد ایجی و تفتازانی و سید شریف جرجانی) یا به جهت شرایط زمانی و مکانی و دسترسی نداشتن کامل به منابع حدیثی، این تواتر را نپذیرفته اند، ولی دانشمندان بزرگ حدیث در اهل سنت (چون ذهبی و ابن کثیر و ابن الجزری و سیوطی و مناوی) این نظر را به شدت رد کرده اند.


حدیث شناس بزرگ اهل سنت حافظ شمس الدین ابو عبد الله ذهبی در این باره می گوید: این حدیث متواتر است و من یقین دارم که آن را رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است. (تاریخ ابن الکثیر،ج۵،ص۲۰۹)

و عالم بزرگ ابن الجزری می گوید: این حدیث از وجوه فراوان صحیح است و از امیرالمؤمنین علی و از خود پیامبر متواتر است و عده ای بسیار زیاد آن را از عده ای بسیار زیاد روایت کرده اند و به سخن کسانی که در علم حدیث اطلاعی ندارند و خواسته اند این حدیث را ضعیف بشمرند اعتباری نیست.واین حدیث به نقل صحیح از جماعت و گروهی روایت شده که از نقل ایشان یقین حاصل شود.(أسنی المطالب،ص۴۸)

امروزه با منتشر شدن کتاب های فراوان حدیثی دیگر هیچ شبهه ای در اصل تواتر این حدیث باقی نمانده و آن قدر طرق نقل این حدیث فراوان است که یک پنج آن نیز برای حصول تواتر کافی است و لذا بزرگان اهل سنت برای دفاع از مذهب خود بیشتر به دنبال بحث از دلالت این حدیث می باشند.

برای مشاهده تولیدات دارالقرآن موسسه پیا غدیر در کانال بهاردل عضو شوید.

admin

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات