غدیرشناسی – قسمت یازدهم | دلیل عدم اعتراض شاهدان واقعه غدیر به سقیفه

در ادامه مطالب غدیرشناسی، به سوالی پیرامون عدم اعتراض صدهزار صحابی شاهد واقعه غدیر به سقیفه را پاسخ می دهیم.

غدیرشناسی، قسمت دوازدهم: دلیل عدم اعتراض شاهدان واقعه غدیر به سقیفه

چگونه ممکن است که یک صد هزار صحابی، حدیث غدیر را شنیده باشند و هیچ کدام در سقیفه اعتراض نکنند؟!

جواب:
اصل وقوع حادثه غدیر از طریق نقل تاریخی اثبات شده است تاریخ نویسان با ثبت وقایع و شنیدن سینه به سینه این داستان از زبان مردمان مورد اعتماد، از طوایف گوناگون، به صحت این مطلب اذعان کرده اند.

حجیت این مطلب به قدری بود که در ادبیات، کلام، تفسیر و حتی معاجم حدیثی معتبر اهل سنت و شیعه راه پیدا کرد به نحوی که نسائی دانشمند بزرگ اهل تسنّن، حدیث فوق را به ۲۵۰ سند نقل کرده است.

گذشته از این که اجتماع چنین جمعیتی در غدیرخم هیچ گونه استبعاد عقلی ندارد.

زیرا واقعه غدیر در سال دهم هجرت رخ داد که تبلیغات فراوان بر روی اسلام و خصوصاً فریضه حج که از شعائر الهی شمرده می شد، طبقات مختلف مردم را به اسلام متمایل کرده بود

و مهمتر از این که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله در آن سال به مردم اعلام کرده بود که شخصاً برای آموزش احکام حج، در این امر شرکت خواهدکرد.

سؤال این است که چرا چنین جمعیتی، در برابر انحراف سقیفه، اعتراضی از خود نشان نداده و راه سکوت را در پی گرفتند؟!
آیا این نکته نمی رساند که حدیث غدیر دلالت بر ولایت حضرت علی علیه السلام نداشته است؟!

در پاسخ باید گفت که:
اساساً عمومیت عدم اعتراض صحابه در سقیفه، مورد نقض وابطال است؛ زیرا بزرگانی چون سلمان، مقداد، طلحه و… در اعتراض به سران سقیفه، کوتاهی نکردند و حتی زبیر، به سوی سردمداران سقیفه شمشیر کشید.

اما گروهی که سکوت را فرا روی خود پسندیدند، یا به خاطر رعایت مصلحت ودوری از تفرق و خونریزی بود: مثل عباس عموی پیامبر و یا از روی ترس و تهدید عمّال خلیفه وقت و یا اینکه خود از سرکار آمدن این گروه بهره های فراوانی می بردند؛

مانند نیاکان آن ها و یا خاندان امویه. همچنین گروه دیگری بودند که نه از روی امتناع و تهدید، بلکه به سبب شناختی که از امام علی علیه السلام به عنوان حاکمی عدالت گستر داشتند، دست از مخالفت برداشتند.

در آخر اینکه بخشی از مردم نیز، از روی جهل و نادانی، فریفته شدند و با ابوبکر بیعت کردند.

حضرت علی علیه السلام هم طبق وصیت پیامبر اسلام مأمور بود که نگذارد جامعه به دو دستگی کشیده شود، لذا ایشان ده ها بار در مواقع مختلف با استناد به حدیث غدیر تنها به مخالفت قولی اکتفا کردند.

« برای مشاهده تولیدات تصویری قرآنی بهاردل در سایت بهاردل اینجا کلیک کنید. »

admin

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات