طرح زبان آموزی قرآن بشارت-آقای محمد حسن رزاق

در این بخش از تجربه معلمین موفق،به طرح زبان اموزی قرآن بشارت آقای رزاق خواهیم پرداخت و یک نمای کلی از این روش را جهت تدریسی بهتر و دلنشین تر،تقدیم شما معلمان و استادان گرامی قرآن خواهیم کرد.باشد که قرآن در تمامی مراحل زندگی، سرلوحه و گره گشای زندگی امان قرار بگیرد.ان شاالله.

التماس دعا

سوابق فعالیت های قرآنی آقای رزاق

۱٫تربیت بیش از ۱۰/۰۰۰مربی قرآن با همکاری مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی در مدت سه سال

۲٫آموزش ضمن خدمت معلمان شهر تهران برای بیش از۵/۰۰۰نفر

۳٫آموزش قرآن در شعبات قرآنی بشارت و حوزه های علمیه،بیش از۱۰۰/۰۰۰۰نفر

۴٫آموزش طرح بشارت به صورت غیر حضوری در شهرستان ها

۵٫تولید نرم افزار بشارت کل قرآن(ترجمه و مفاهیم)

سوابق اجرایی طرح

اجرای طرح به صورت کلاس های حضوری در مساجد،حسینیه ها و مراکز آموزشی از قبیل:دانشگاه ها،دبیرستان ها در همه مقاطع،سازمان ها از قبیل:راه و ترابری،مرکز آمار،مرکز گسترش و صنایع،وزارت نیرو،وزارت امورخارجه،سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و …

عناوین تالیف و یا تالیفات و مقام های علمی پژوهشی

۱٫چاپ واژه نامه های قرآنی سی جزء(نشر سبحان)

۲٫ترجمه جزء به جزء قرآن به صورت مجزا

۳٫چاپ کتاب ترجمان وحی(چاپ سوم)

۴٫چاپ جزوه های آموزشی مبین(چاپ هجدهم)

۵٫چاپ کتاب باق(چاپ سوم)

۶٫چاپ کتاب زبان آموزی قرآن همراه با دو ترجمه انگلیسی استاد شاکر و مرحوم استاد خانم صفازاده

طرح بشارت

مهمترین خصوصیت این طرح،زبان اموزی با بهره جویی از بهترین و آخرین مهارت هاست.استفاده همزمان از کلیه واسطه های دریافت که خداوند به ما بخشیده است.ویژگی قابل تامل این طرح است.

شنیدن،خواندن،نوشتن،تکرار ومکالمه به طور همزمان شرایطی را فراهم می آورد که کلیه اعضا و جوارح زبان آموز معطوف کلام وحی شوند و از همه توانایی های او به بهترین وجه استفاده گردد.این طرح نه فقط درک و یادگیری کلام پروردکار را در بهترین وجه ممکن می سازد بلکه موجب آشنایی با زبان شیوای عربی نیز می گردد.

اهداف طرح

۱٫اشاعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه

۲٫آموزش قرآن با جدیدتریت شیوه های ساده آموزشی به عموم مردم

۳٫قابل فهم کردن آیات قرآن به نحوی که برای همه قابل درک باشد

۴٫پر کردن اوقات فراغت نوجوانان در دوره کوتاه مدت و بلند مدت

۵٫ایجاد انگیزه در جوانان و نوجوانان برای یادگیری قرآن

۶آموزش این روش به معلمان و مربیان قرآن در آموزش و پرورش و مراکز آموزشی کشور برای تربیت نسل آینده

۷٫بستر سازی مناسب با قرآن،ایجاد و تقویت انگیزه برای درک و فهم هر چه بیشتر قران از طریق ترجمه آیات

۸٫کمک به رشد فکری و دینی قرآن آموزان

۹٫ایجاد توانایی برای حل مسائل اعتقادی و مشکلات روزمره

اهداف آموزشی طرح

۱٫اشراف به معانی قرآن

۲٫روخوانی و روان خوانی قران

۳٫آشنایی با شرخ تفسیر قران

۴٫زمینه سازی جهت حفظ قرآن

۵٫آشنایی با زبان عربی

۶٫گفتگوی قرآنی

توضیح شیوه ی روش:

این طرح بر اساس مهارت های علمی زبان آموزی قران است که شامل چهار بخش است:شنیدن،گفتن،خواندن و نوشتن

شنیدن

در این روش، قرآن آموز از ابتدا از راه استماع و شنیدن با وازه ها و کلمات قرآنی آشنا می شود.همانطور که زبان مادری را از ابتدا می شنود(صوت،فیلم،موشن گرافیک،انیمیشن و …)

گفتن

بعد از گام اول قرآن اموز از روی جزوات آموزشی که تهیه شده و در اختیارش قرار گرفته است شروع به گفتن تک تک واژه ها می کند و معانی آن را بازگو می کند.

خواندن

در گام بعدی از روی قسمت اول کتاب باق که در اختیار وی قرار گرفته است.آیات مربوط را تلاوت می کند.

نوشتن

و در گام اخر قران آموز با استفاده از جزوه آموزشی باق که دارای تمرین است،واژه های قرآنی را می نویسد.

ویژگی های این روش

۱٫هر چه بیشتر پیش برویم به علت تکرار شدن واژه های قرآن،مهارت های قران آموز در شنیدن و آموزش بیشتر شده و قرآن برای وی دلنشن تر می گردد

۲٫با گذراندن این دوره بستر مناسبی برای قرآن اموزانی که علاقه مند به ترجمه وحفظ قران هستند ایجاد می شود.

۳٫اگر شنیدن به طور خوب و جدی پیگیری شود روخوانی و روان خوانی و تا حدود زیادی فصیح خوانی قرآن آموزان به طور مستتقیم تقویت و تصحیح می شود.

شکل اجرایی طرح

دوره ی غیر حضوری

در این دوره فرد قرآن اموز با کمک کتاب،جزوات،فیلم،صوت،انیمه و موشن گرافیک با استفاده از جلسه توجیهی که چگونگی روش را یاد می گیرید به آموزش می پردازد و در صورت نیاز می تواند با ارتباط از طریق تماس و یا شبکه های اجتماعی و یا حضور در مکان آموزش از راهنمایی مدرسین دوره بهره مند گردد و مشکلات خویش را برطرف نماید

دوره حضوری

فرد قرآن امورز با حضور بر سر کلاس آموزشی با استفاده از استاد دوره آموزشی خود را طی می کند.طول این دوره ها ۱۱ترم(سه ماهه)و هر ترم شامل ۱۲جلسه دو ساعته می باشد

نظام ارزشیابی دوره

ارزشیابی ورودی

به منظور تعیین سطح آشنایی او با قران و میزان آشنایی با دوره ی بشارت

ارزشیابی تکوینی

در دو گستره ی درسی و کلاسی که پس از هر مرحله آموزشی انجام می شود تا اطمینان از یادگیری معانی کلمات و آیات صورت پذیرد

ارزشیابی تکمیلی

در پایان هر ترم ازمون به عمل می آید که شامل:

۱٫آزمون ترجمه دقیق و کلمات آیات به صورت کتبی و شفاهی

۲٫آزمون شنیداری و بیان نکات تفسیری توسط قران آموز

منابع آموزشی

۱٫کتاب واژگان باق

۲٫جزوه آموزشی باق

۳٫صوت،فیلم،انیمه و موشن گرافیک

۴٫کتب تفسیر

«برای مشاهده تولیدات تصویری قرآنی در کانال ایتا اینجـــا کلیک کنید.»

مهدی مقدس پور

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات