طرح تلاوت نور

در این قسمت از تجربه معلمین موفق به طرح تلاوت نور پرداخته ایم. این طرح در دبیرستان شهید بهشتی مشهد اجرا شده است. امیدواریم با استفاده از راهکارها و تجربیات انس با قرآن در بهبود روند آموزش دروس قرآن گامی برداریم.

سوابق اجرای طرح

طرح تلاوت نور در دبیرستان شهید بهشتی مشهد، آغاز شد و به تدریج در چند مدرسه ی دیگر اجرایی شد و در سالهای بعد با همت تعدادی از مربیان پرورشی و قرآنی، با تغییرات و اصلاحاتی که صورت گرفت، به ساختار ثابت و منسجمی دست یافت.

مقدمه

«ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم» سوره اسراء
خدا را شاکرم که باز هم فرصتی داد، تا یادی کنم از استادی قرآنی، متعهّد و مؤمن که تا آخرین لحظات عمر خویش، در راه فعالیت های قرآنی و تربیت معنوی دانش آموزان کوشید و با صبر و توکّل، بی مهری ها و مشکلات را تاب آورد و ثمرات ارزشمندی از خویش بر جای گذاشت.

امیدوارم به عنوان یکی از شاگردان مرحوم نصرالله برزگر، که از آغاز اجرای طرح قرآنی تلاوت نور، افتخار همکاری با ایشان را داشته ام، بتوانم آنگونه که شایسته است، مخاطبین گرامی را با اهداف، شیوه ی اجرای طرح و ثمرات آن آشنا کنم.

به این امید که اجرای سراسری این طرح در مدارس کشور، موجبات فزونی رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان فراهم سازد. آمین

اهداف اجرای طرح

  • تغییر در اجرای مراسم آغازین، به منظور توجه بیشتر دانش آموزان به تلاوت قرآن
  • آشنایی دانش آموزان با ترجمه و پیام آیات قرآنی
  • ایجاد فضای معنوی در شروع کلاس های درسی
  • مشارکت دبیران در برنامه های قرآنی
  • تشویق دانش آموزان به فراگیری قرآن و مشارکت آنها در فعالیت های قرآنی

امکانات مورد نیاز:
مهمترین قسمت طرح در بخش امکانات، مجهّز کردن کلاس ها، دفتر معلمین و مدیریت، حیاط مدرسه و سالن ها به سیستم صوت برای پخش آیات قرآنی است. تهیه جزوات، قرآنی شامل صفحات منتخب به همراه پیام آیات.

تولیدات تصویری و موشن گرافیک های قرآنی
را در آپارات بهاردل مشاهده کنید.

نحوه اجرای طرح

مربی پرورشی در ابتدای سال، با همکاری دبیران دین و زندگی، صفحاتی از قرآن را که شامل آیات کاربردی، اخلاقی و تربیتی است، انتخاب کرده و به همراه ترجمه و پیام آیات جزوه ای تهیه و به تعداد دانش آموزان آماده می کنند.

در صورتی که تأمین هزینه ی لازم جهت تهیه ی جزوات مقدور نیست، مربیان می توانند با تهیه ی یک نسخه از جزوه ی آماده شده از کارشناسی قرآن و معارف اسلامی آموزش و پرورش خراسان رضوی، به تعداد دانش آموزان هر کلاس، صفحات آن را تکثیر کرده و در کاور مخصوص قرار دهند. سپس جزوات قرآنی تکثیر شده ی هر کلاس را در کیف یا پوشه ی مخصوص خود گذاشته، شماره ی کلاس و نام رابطین قرآنی آن کلاس را روی کیف درج کرده و در مکان ثابتی قرار دهند. (مثل دفتر آموزشگاه و یا نمازخانه و …)

در مرحله بعدی مربی پرورشی با مراجعه به هر کلاس و توضیح طرح، دو نفر از دانش آموزان قرآنی علاقه مند را که در زمینه درسی و اخلاقی نیز الگو باشند، به عنوان رابط قرآنی انتخاب می کند و در جلسه ای که با تمام رابطین قرآنی دارد آنها را نسبت به شیوه ی اجرای طرح و وظایفشان توجیه می کند.

وظایفی چون:
– حضور به موقع در کلاس
– رعایت احترام کامل هنگام حمل و توزیع جزوات قرآنی
– داشتن وضو هنگام توزیع جزوات قرآنی
– داشتن برخورد مناسب با هم کلاسی ها
– دعوت دوستان به سکوت، هنگام پخش آیات
– همکاری کامل با مربی پرورشی، در تمام مراحل اجرای طرح
– کمک گرفتن از هم کلاسی ها در اجرای طرح
و…

همچنین نیاز است، جلسه ای با معلمین و مسئولین مدرسه گذاشته شود و ضمن تشریح طرح و دریافت نظرات ایشان، پیرامون محتوا و شیوه ی اجرای طرح، آنها را به همکاری کامل در این زمینه و نیز حضور به موقع در کلاس، تشویق نمود.

بعد از مهیا شدن مقدمات و توجیه دانش آموزان و معلمان مرحله ی اصلی اجرای طرح، آغاز می شود. تا کنون رسم بر این بوده که در مراسم آغازین، دانش آموزی آیاتی را تلاوت می کرده و دیگر دانش آموزان در حیاط مدرسه می ایستادند و در گرما و سرما و بعضی مواقع با زبان روزه مجبور به گوش دادن آیات بودند و این خود باعث کمتر شدن تأثیر گذاری تلاوت و توجه دانش آموزان می شد.

با اجرای این طرح، اگر شرایط جوّی برای برگزاری مراسم آغازین مساعد بود، این مراسم به اختصار و صرفاً با ذکر تذکرات مهم و یا نیایش کوتاه به پایان می رسد و دانش آموزان سریع تر به کلاس مراجعه می کنند.

در حین رفتن دانش آموزان به کلاس درس، نغمات قرآنی و یا قطعات کوتاه تلاوت در سالن ها و کلاس ها طنین انداز می شود.

هم زمان، رابطین قرآنی به مکان مشخصی که برای پوشه های قرآنی در نظر گرفته شده، مراجعه می کنند و پوشه کلاس خود را برداشته و در کلاس حاضر می شوند. پس از استقرار دانش آموزان، جزوات یا برگه های قرآنی را بین دانش آموزان ، توزیع می کنند.

معاون پرورشی، قبل از پخش تلاوت، به دفتر معلمان مراجعه و از ایشان دعوت می کند، هنگام پخش قرآن در کلاس درس حاضر شوند.

با توجه به این که یکی از اهداف طرح مشارکت دانش آموزان و دبیران استفاده می شود، که این مستلزم شناسایی دانش آموزانی است که بتوانند مسلّط و با صوتی زیبا به صورت ترتیل آیات را بخوانند و نیز در بیان ترجمه و پیام آیات، شیوا و بدون غلط عمل کنند. در غیر این صورت پیشنهاد می شود از سی دی ها و نرم افزار های قرآنی، برای پخش ترتیل و ترجمه استفاده شود.

پیشنهاد می شود، تلاوت هر صفحه حداکثر ۶ روز به طول بیانجامد و بعد از آن صفحه ی جدید تلاوت شود. اگر تلاوت آیات توسط دانش آموزان یا دبیران صورت می گیرد. بهتر است ۴ روز ترتیل و ترجمه خوانده شود؛ و ۲ روز ترتیل و پیام آیات. در ۴ روز اول بعد از خواندن هر آیه ترجمه ی آن مطابق با ترجمه ای که پیش روی دانش آموزان است، خوانده می شود تا فرصتی برای تأمل بیشتر در آیات، باز هم مطابق با صفحه ی پیش روی دانش آموزان قرائت می شود. دقت کنید در هر صورت حداکثر زمان تلاوت آیات و ترجمه ی آن ۶-۸ دقیقه باشد. در پایان هم رابطین قرآنی جزوات را جمع آوری کرده و در محل مشخص خود قرار می دهند.

ارزشیابی و تشویق کلاس برتر و قدردانی از دبیران فعال در این طرح

مربی پرورشی، باید یک فرم ارزشیابی آماده و هر روز در حین پخش آیات، از چند کلاس به صورت سرزده و به گونه ای که نظم کلاس حفظ شود، بازدید کند و ارزشیابی خود را انجام دهد. در پایان هر هفته نیز، از کلاس برتر تقدیر به عمل می آید.

«برای مشاهده تجربه معلمین موفق در سایت بهاردل اینجا کلیک کنید.»

admin

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات