شیوه نامه آموزش قرآن کریم در مؤسسه فرهنگی پیام غدیر
معارف اهل بیت علیهم السلام به ما آموخته است که هر مؤمنی در جوانی قرآن بخواند و با کتاب الهی مأنوس باشد کلمات نورانی وحی با گوشت و خون او آمیخته شده و تا پایان عمر از نورانیت و برکت قرآن کریم بهره مند خواهد بود. با وجود تأکیدات فراوان نبی اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام بر اینکه یادگیری و انس با قرآن، ارزشی والا شمرده می شود رواست که پس از یک دوره تحصیل در مدارس پیام غدیر، دانش آموزان قرآن را به راحتی تلاوت نموده و با مفاهیم آن آشنایی داشته باشند.
اهمیت دادن به آموزش قرآن یکی از مهم ترین وظایف واحد آموزشی می باشد و حداقل دستاورد هر مدرسه در این زمینه این است که در پایان هر دوره تحصیلی، متناسب با آن دوره چهار نتیجه کلّی بدست آمده باشد؛
۱- بتوانند قرآن را به صورت روان بخوانند.
۲- با لغات قرآن آشنا شده و مفاهیم و ترجمه آیات را درک کنند.
۳- قرآن را همه روزه تلاوت کنند و با آن مأنوس باشند.
۴- در حد خود دارای شخصیت قرآنی شده و به دستورات آن عمل نمایند.
موادی که باید در رابطه با آموزش قرآن در مدارس مورد توجه قرار گیرند:
ماده ۱: برای تدریس قرآن از افراد با سابقه و مجرب قرآنی استفاده شود.
ماده ۲: معلمین قرآن خوش برخورد و آراسته به اخلاق و آداب قرآنی باشند تا موجب جذب دانش آموزان شوند.
ماده ۳: کتاب های آموزش قرآن درسی با اهتمام کامل در کلاس ها تدریس شود.
ماده ۴: علاوه بر کتاب های درسی آموزش و پرورش، برای رشد بیشتر دانش آموزان، کتاب های جنبی و سی دی های تولید شده مؤسسات قرآنی مورد بهره برداری قرار گیرد.
ماده ۵: در ابتدای هر سال تحصیلی دانش آموزان هر کلاس سطح بندی شده و با توجه به سطح موجود، معلمین قرآن برای آن سال تحصیلی اهداف پیشرفت تحصیلی را معین می نمایند.
ماده ۶: در پایان هر سال تحصیلی اهداف پیشرفت تحصیلی نظارت و ارزیابی شود و برنامه های اصلاحی برای رفع موانع تدوین گردد.
ماده ۷: برای حفظ قرآن دانش آموزان در مدرسه موارد ذیل پیشنهاد می شود؛
الف) ابتدایی: کلاس اول ۱۰ سوره قصار جزء سی
کلاس چهارم ۴ سوره قصار جزء سی
کلاس دوم ۱۰ سوره قصار جزء سی
کلاس پنجم ۳ سوره قصار جزء سی
کلاس سوم ۷ سوره قصار جزء سی
کلاس ششم ۳ سوره قصار جزء سی
ب) راهنمایی: کلاس اول یک سوم جزء ۲۹، کلاس دوم دو سوم جزء ۲۹ و کلاس سوم سه سوم جزء ۲۹
ج) دبیرستان: محفوظات دانش آموزان مورد تشویق قرار گرفته و سوره هایی مانند یس و واقعه هدف گذاری شود.
ماده ۸: حفظ قرآن به هیچ وجه اجباری نباشد بلکه با تشویق، دانش آموزان ترغیب شوند.
ماده ۹: همه ساله معلمین قرآن در رابطه با مفاهیم قرآنی با توجه به کتاب های آموزشی، هدف گذاری نموده و برای رسیدن به اهداف تعیین شده اهتمام جدی نمایند.
ماده ۱۰: با توجه به اهمیت موضوع قرآن، هر واحد آموزشی یک ستاد قرآنی تشکیل داده و شرح وظایف آن عبارتند از؛
۱- تأیید معلمین قرآن
۲- برنامه ریزی قرآنی هر سال تحصیلی اعم از روخوانی، مفاهیم، حفظ و قرائت. و …
۳- برنامه ریزی جشنواره قرآنی
۴- نظارت و ارزیابی فعالیت های قرآنی مدرسه
۵- ارتباط با سایر مؤسسات قرآنی
۶- ترتیب دادن بازدید از نمایشگاه های قرآنی
۷- انتخاب فیلم ها و نوارهای مناسب برای کلاس ها
۸- معرفی سایت های قرآنی
۹- استفاده از مشارکت اولیای علاقه مند به امور قرآنی
۱۰- برنامه ریزی جهت کرسی تلاوت دانش آموزان در مدرسه
۱۱- تلاوت روزانه یک صفحه ای بمدت حدود ۵ دقیقه
ماده ۱۱: آماده ساختن و پشتیبانی از دانش آموزان مستعد برای شرکت در مسابقات قرآنی منطقه ای و کشوری.
ماده ۱۲: استفاده از مشارکت خانواده ها برای هماهنگی آموزش های قرآنی در مدرسه و منزل.
ماده ۱۳: برای آشنایی دانش آموزان با داستان ها و ادب های قرآنی، معلمین در هر سال برنامه ریزی نمایند طوری که برنامه های یک دوره هر مقطه در طول پایه های آن مقطع توزیع گردد.
ماده ۱۴: شناسایی دانش آموزان مستعد در قرائت قرآن ((دانش آموزان خوش صوت)) و آموزش لازم برای آنها.
ماده ۱۵: برنامه ریزی هدفمند قرآن صبحگاهی در راستای تحقق و اجرای برنامه های قرآن هر مقطع.
ماده ۱۶: هر سال یک دوره مسابقه جامع قرآنی تحت عنوان ((جشنواره قرآنی)) شامل رشته های حفظ، مفاهیم، ترتیل، تفسیر، کتابت، قرائت، روزنامه دیواری یا پژوهش قرآنی، تجویدالصلوه، شخصیت قرآنی و سؤال و جواب مطالب قرآنی.
ماده ۱۷: جهت علاقمند نمودن دانش آموزان و انس بیشتر آنان با قرآن در طول سال تحصیلی از قاریان ممتاز برای برگزاری مجالس در مدرسه دعوت شود.
دیدگاه کاربران ...
تعداد دیدگاه : 0
جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.