شرح صفحه هفتاد و چهارم قرآن کریم
شرح صفحه هفتاد و چهارم قرآن توسط حجت الاسلام و المسلمین سید جواد بهشتی
شرح صفحه هفتاد و چهارم قرآن کریم بر ساحل نور توسط حجت الاسلام و المسلمین سید جواد بهشتی به صورت فیلم ، صوت و متن خدمت شما قرآن دوستان تقدیم می نمائیم.
شرح صفحه هفتاد و چهارم قرآن کریم:
متن درس
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
چه سخنی خوشتر از سخن خدا است؟! شرح
سخنانی که تجربیات هزاران هزارا انسانی است که با ما وجه مشترک دارند.
پیامبر عزیز اسلام برای بزرگ یهودیان نامهای نوشتند و در آن فرمودند که نماز بخوانید و به فقرا کمک کنید..
نامهرسان پیامبر هم به جایی به نام «بیت المدارس» -که محل آموزشهای یهودیان بود
– رفت و نامه را به بزرگ آنها که دانشمند بود، تحویل داد. او هم با تمسخر و استهزاء گفت:
مگر خدا فقیر است که پول میخواهد؟!
مدتی که گذشت، این دانشمند یهودی منکر شد و گفت: نه…، من این حرف را نگفتهام.
این آیه نازل شد:
صفحۀ ۷۴
سورۀ مبارکه آلعمران
آیات ۱۸۶-۱۸۱
آیۀ ۱۸۱ :
«لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِیرٌ وَنَحْنُ أَغْنِیَاءُ ۘ سَنَکْتُبُ مَا قَالُوا وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِیَاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِیقِ»
«لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِیرٌ وَنَحْنُ أَغْنِیَاءُ» خداوند شنید آن سخنی را که گفتند خداوند فقیر است
و ما پولدار هستیم. در سورۀ مبارکه یاسین از قول بعضی از پولدارهای خسیس و بخیل میفرماید:
«أَنُطْعِمُ مَنْ لَوْ یَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ» برای چه ما به فقیرها کمک کنیم؟
اگر خدا میخواست، خود به آنها هم میداد. خوب این برای آزمایش است.
خداوند که نیاز ندارد. اینها گفتند چرا ما باید به فقرا کمک کنیم؟ خدا بخواهد کمک میکند!
یا گفتند که خداوند فقیر است، ما پولدار هستیم. شرح
«سَنَکْتُبُ مَا قَالُوا» غیر از این که خدا شنیده است، ما این را به صورت نوشته تا روز قیامت نگه میداریم.
«وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِیَاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ»و یک چیزهای دیگری را هم نوشتهایم.
اینکه بنیاسرائیل، پیامبرانشان را به ناحق کشتند. اینها هم فرزندان همانها هستند.
«وَنَقُولُ» و میگوییم: «ذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِیقِ» بچشید عذاب آتش را.
آیۀ ۱۸۲ :
«ذَٰلِکَ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ»
«ذَٰلِکَ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ» این به خاطر دستاوردهای خود شما است.
خداوند که نسبت به بندگانش مهربان است، چشیدن آتش به دلیل عملکرد خود شماست.
«قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ» یعنی دستهای شما از پیش فرستاده، «وَأَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ»
خداوند هرگز به بندگانش ظلم نمیکند. خداوند عادل است.
آیۀ ۱۸۳ :
«الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَیْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّىٰ یَأْتِیَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْکُلُهُ النَّارُ ۗ قُلْ قَدْ جَاءَکُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِی بِالْبَیِّنَاتِ وَبِالَّذِی قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ»
«الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَیْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّىٰ یَأْتِیَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْکُلُهُ النَّارُ»؛
نامۀ پیامبر که رسید، به پیامبر اسلام گفتند که در کتابهای ما آمده که پیغمبرآخرالزمان دارای این معجزه است:
«باید یک قربانی انجام دهد، سپس صاعقهای بیاید و آن قربانی را آتش بزند».
همچنین آمده که به پیامبری که این معجزه را داشته باشد، ایمان بیاوریم.
تو اگر راست میگویی و پیغمبر هستی، این معجزه را بیاور.
یک بار دیگر بخوانیم:
آنان که گفتند خداوند با ما عهد بسته است که ایمان نیاوریم به پیامبری،
مگر اینکه بیاورد قربانی که آتش صاعقه آن را بسوزاند.
اگر چنین معجزهای را آورد، ما به او ایمان بیاوریم.
«قُلْ» ای پیامبر! در پاسخ آنها بگو «قَدْ جَاءَکُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِی بِالْبَیِّنَاتِ» قبل از پیامبر اسلام،
پیامبران دیگر مانند حضرت یحیی و حضرت زکریا علیهم السلام، معجزات برای شما آوردند.
«وَبِالَّذِی قُلْتُمْ» حتی همین معجزه را هم برای شما آوردند،
«فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ» پس چرا کشتید پیغمبران را، اگر راست میگویید؟!
این نشان میدهد که جریان نبوت و جریان مخالفان انبیاء، یک جریان به هم پیوسته است.
حالا خداوند دل پیغمبر را دلداری میدهد.
آیۀ ۱۸۴ :
«فَإِنْ کَذَّبُوکَ فَقَدْ کُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ جَاءُوا بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْکِتَابِ الْمُنِیرِ»
«فَإِنْ کَذَّبُوکَ» ای پیامبر! اگر تکذیب کردند تو را، این را بدان «فَقَدْ کُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ»
پیامبران قبل از تو را هم تکذیب کردند. شرح
«جَاءُوا بِالْبَیِّنَاتِ» پیامبرانی که با دلایل روشن، با معجزات آمدند،
«وَالزُّبُرِ»، -«زُبُرِ» جمع زبور یعنی کتابی که مطالبش استحکام دارد- کتاب آسمانی آوردند،
«وَالْکِتَابِ الْمُنِیرِ» و کتابهای روشنگر…
آیۀ بعد دربارۀ یکی از سنتهای خداست. آن سنت «مرگ» است.
آیۀ ۱۸۵ :
«کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ ۖ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّهَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ»
«کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ» هر کسی مرگ را میچشد. «وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ»
شما بیکم وکاست دریافت خواهید کرد پاداشهایتان را روز قیامت،
«فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ» هر کس کنارهگیری کند از آتش، خود را کنار بکشد از جذابیت آتش،
«وَأُدْخِلَ الْجَنَّهَ» و وارد بهشت شود، «فَقَدْ فَازَ»، -«فَازَ» یعنی رسیدن به محبوب،
رسیدن به مطلوب و رسیدن به آرزو- او موفق است. «وَمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ»،
آنقدر به دنیا دل نبندید! و نیست زندگی دنیا مگر یک کالای فریبنده.
ظاهرش جذاب است اما پر است از تلخی و حادثه، زودگذر…
دنیا آنقدرها هم شیرین نیست. به آخرت دل ببندیم…
تا زمانی که مسلمانها در مکه بودند، مشرکین آنها را آزار میدادند،
اموالشان را مصادره میکردند، دشنام میدادند، مسخره و شکنجه میکردند.
همچنین هنگامی که به مدینه آمدند، یهودیها آنها را مسخره میکردند.
یک دانشمند شاعر یهودی وجود داشت که با شعرهای خود،
مسلمانها و همچنین زنان و دختران مسلمان را هجم میکرد. مسلمانها هم خیلی در عذاب بودند.
در نهایت، پیامبر عزیز اسلام -با آن همه مهربانیاش- دستور قتل او را داد.
آیه را با هم بخوانیم:
آیۀ ۱۸۶ :
«لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا أَذًى کَثِیرًا ۚ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ»
«لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَالِکُمْ» بدون شک امتحان میشوید دربارۀ داراییهایتان،
«وَأَنْفُسِکُمْ» و دربارۀ جانتان امتحان میشوید، «وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِکُمْ»
و میشنوید از یهودیها و از مسیحیهایی که قبل از شما بودند و به ایشان کتاب داده شده بود،
«وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا» و از مشرکان میشنوید؛ چه میشنوید؟
«أَذًى کَثِیرًا» اذیتهای زیادی؛ شما را مسخره میکنند، دربارۀ شما شعر میگویند و کاریکاتور میسازند.
امروزه این آیهها مصادیق زیادی دارد. جهان غرب با آن دنیای فیلمسازی،
قصهپردازی و موسیقی مسلمانها را بسیار آزار میدهد.
یکی از آزمایشهای مسلمانها این است که میدان را ترک نکنند. خودشان را منزوی نکنند.
بایستند و خسته نشوند. این امتحان سختی است. هم امتحان با مال و هم امتحان با جان سخت است.
ولی این امتحان سوم یعنی شنیدن «نیش و نوش» از رادیوها، تلویزیونها و از خبرگزاریها امتحان بزرگی است.
چه بسا کسانی که خسته شوند و از دین و دینداری دست بردارند.
«وَإِنْ تَصْبِرُوا» اگر مقاومت کنید، «وَتَتَّقُوا» و تقوا پیشه کنید،
«فَإِنَّ ذَٰلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» این از نشانههای امورِ محکم است.
این نشان دهندۀ اطمینانی است که در شما وجود دارد.
مسلمانها بایستید و مطمئن باشید که در سایۀ این ایستادگی، به پیروزی خواهید رسید…
خدانگهدار شما…
برای شرکت در مسابقه بر ساحل نور،در ایــتــا – تـلگرام بهار دل عضو شوید.
دیدگاه کاربران ...
تعداد دیدگاه : 0
جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.