تقویت مفاهیم قرآن مجید

این طرح کاری از سرکار خانم عذرا سلمانی صفا می باشد. در این طرح پس از اهداء متن جزء سی ام قرآن به شاگردان، موضوعات اخلاقی در آیات قرآن، انتخاب و تلاوت می شود و مفاهیم آن در قالب حکایت های کوتاه بیان می گردد و دانش آموزان گروه بندی می شوند و هر دانش آموز در گروه، دانسته های خود را برای دیگران در ساعت فراغت بیان می کند در نتیجه با تشویق افراد برتر تغییر رفتار محسوس می شود.

سوابق فعالیت های قرآنی

  • شرکت در مسابقات قرآنی تا مرحله استانی و تدریس در مدارس قرآن و مربی قرآن در کلاس های اوقات فراغت تابستانی
  • سوابق اجرایی طرح: اجرای طرح در مدارس مختلف

شرح مبسوط طرح ارائه شده

هنوز خاطرات شیرین دوران تحصیل را به یاد می آورم. از آنجایی که من در خانواده قرآنی رشد کرده ام، توجه خاصی به تلاوت و حفظ قرآن داشته ام و در بیشتر مسابقات قرآنی حائز رتبه هایی شده ام. تشویق ها و توصیه های پدرم نیز در این زمینه همیشه به یاد ماندنی و کارگشا بوده است.

تجربه های قرآنی من از دوران تحصیل در تربیت معلم شروع شد. آن روزها من دوره آموزشی را در کنار سایر دانشجویان می گذراندم و چون به صورت شبانه روزی آنجا بودیم، وقت فراغت بیشتری داشتیم.از این رو تصمیم گرفتم تا ضمن مطالعه تفاسیر قرآنی، مفاهیم و آموخته های خود را به دوستانم نیز مکنتقل کنم. این گونه بود که پایان تحصیل کارسناسی ام با ختم قرآن و آشنایی با ترجمه قرآن و تفاسیر نمونه و المیزان همراه بود.

اگر چه رشته تدریس من چیز دیگری بود، اما از آغاز به کار در مدرسه نیز تصمیم گرفتم که دانش آموزان را بیشتر با قرآن آشنا کنم، چرا که قرآن کتابی است که همگان به نور هدایت آن محتاج هستند.

قرآن کتابی است که باید به زیبایی های آن توجه بسیار شود

تجربیات من

یکی از اقدامات ابتکاری من آن بود که کتابچه جزء سی ام قرآن کریم را به تعداد شاگردان کلاسم خریداری کرده و در روز ۱۳ آبان (روز دانش آموز) به آنها اهدا نمودم و کار آموزش قرآن را به صورت قرائت و آموزش قواعد ساده قرآنی و ترجمه و تفسیر آیات شریفه شروع کردم. این برنامه در هر جلسه از کلاس به مدت چند دقیقه اجرا می شد.

سپس آیاتی از قرآن کریم را انتخاب کردم که به نکات و موضوعات اخلاقی اشاره داشت. هر هفته یک آیه منتخب را در کلاس قرائت کرده و مطالب آن را در قالب حکایتی کوتاه برای دانش آموزان بیان می کردم.

پس از این مرحله، فعالیت گروهی دانش آموزان را آغاز کردم. بدین ترتیب که هر گروه از دانش آموزان، دانسته های خود را در زمینه قرآن برای سایرین بیان می کردند. این فعالیت در دقایقی به عنوان زمان استراح اجرا می شد که موجب تنفس و استفاده بهینه از زمان محسوب می گردید. کم کم دانش آموزان اشتیاق نشان دادند و من نیز کارتهایی را با هماهنگی مدیر چاپ و آماده کردم که با ارائه آن کارت ها به دانش آموزان برتر ، می توانستند جایزه موردنظر خود را از بانک جایزه مدرسه انتخاب کنند. اهدای جوایز سبب ایجاد انگیزه و رقابت در سایرین نیز می شد و هدف آموزشی من را در کلاس ایجاد کنم.

همین آموزش ها سبب شد که بعضی از دانش آموزان پیش از پیش به حفظ قرآن علاقه مند گردند و کار حفظ را شروع کنند. تغییر محسوس رفتار داش آموزان کلاس من، باعث شد که سایر دبیران نیز به این روش علاقه مند شوند و من نیز به آنان پیشنهاد کردم که آیات و احادیث متناسب با موضوعات درسی به مدت یک هفته با خط خوانا و زیبا با همکاری دانش آموزان در قسمت بالای تخته سیاه نوشته شود تا بهتر و بیشتر با آموزه های دینی و قرآنی آشنا شوند.

admin

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات