تجربه معلمین موفق قرآن – ابوالقاسم کرباسی

ابوالقاسم کرباسی قاری ارجمند قرآن و از فعّالان عرصه قرآنی در بخش تدریس قرآن می باشند. ایشان حدود سال ۱۳۶۱ شمسی

به طور حرفه ای وارد فعّالیت قرآنی شدند و از سال ۱۳۶۸ وارد تدریس قرآن در آموزش و پرورش شدند. از سال ۱۳۶۹ شمسی

در دار القرآن حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام شروع به فعالیت نمودند و از سال ۱۳۷۴ تا کنون در جلساتی

که برای عموم مردم مشتاق قرآن کریم در حرم حضرت عبدالعظیم برگزار می شود ، در خدمت زائران محترم آن آستان

، به آموزش قرآن مشغول هستند. نیز چندین سال هست که در حوزه علمیه جامعه أمیر المؤمنین علیه السلام مشغول

تدریس قرآن می باشند. مطالب زیر تجربه ها و نظرات و پیشنهادات ایشان در بحث تدریس قرآن می باشد که تقدیم حضورتان می کنیم :

  • باید باور کرد قرآن آموزان از فطرت پاکی برخوردارند و برای آنها برنامه منظم و خاصّی اختصاص یابد.
  • باید در منزل و در مدرسه و اجتماع به اطلاعات محدود دانش آموزان بهاء داده شود و این کار سبب می شود
  • دانش آموزان تشویق شوند و در این مسائل پیشرفت کنند.
  • برنامه های آموزشی دو قسمت می شوند :

الف) مدرسه (کلاس)            ب) خارج از مدرسه (خانه و جلسات)

  • باید از کلاس های قرآن مدارس حسن استفاده را نمود و دانش آموزان را با جلسات مهم قرآن که
  • در مساجد و حسینیه ها ، با حضور اساتید قرآن برگزار می شود آشنا کرد و مشوّق حضور آنها در آن جلسات باشیم.
  • طبق تجربه ، بهترین روش برای تدریس و القای مطالب ، تشویق است.
  • از قدم های اول جذب دانش آموزان ، پخش تلاوتهای زیبا و جذب به آن تلاوتها است.
  • مانند تلاوت ماندگار سوره های مریم و تکویر مرحوم عبد الباسط. تاکید بر فرازهای بسیار احساسی
  • و پر نفس از این گونه تلاوتها ، در پیشبرد این هدف بسیار مفید است.
  • پخش تلاوت قاریان بزرگ جهان اسلام در مدرسه برای دانش آموزان باعث جذب آنها می شود ،
  • و در اقع مهیّا نمودن آنها برای القای مطالب است و پس از آن معلم قرآن می تواند برنامه های موفق تدریس را به کار گیرد.
  • همانطور که نوجوانان و جوانان ، در مسائل ورزشی و هنری مانند فیلم ها و سریالها ، به دنبال قهرمان هستند
  • و از آن قهرمان الگو می پذیرند ، باید در مباحث قرآنی ( اعم از تلاوت و ..) نیز قهرمانان را به قرآن آموزان معرفی کنیم.
  • باید قرآن آموزان با چهره های قرآنی آشنا شوند و جذب آنها شوند و از آنها الگو بگیرند.
  • تشویق قرآن آموزان از جانب اساتید مطرح قرآنی و قاریان بین المللی ، بسیار بسیار مهم است.
  • گاه یک احسنت و یک بارک الله از زبان یک استاد ، دانش آموز را چند هفته در پیمودن این مسیر شارژ می کند.
  • می توان به جای زمزمه ی شعر و … ، آیات و فرازهای قرآنی را برای ترنّم قرآن آموزان 
  • جا انداخت.
  • هنر تلاوت ، در اذهان دانش آموزان ساده جلوه داده شود تا که دانش آموزان در ابتدا این کار را سخت نبینند ،
  • و باور کنند که خودشان هم می توانند.
  • همانطور که باید دانش آموز دارای استعداد را ، در برابر جمع تشویق کرد و به او بهاء داد ،
  •  باید دقّت کرد و جلسه را طوری مدیریت نمود که سایر قرآن آموزان که در قرائت ضعیفترند
  • در جمع ضربه روحی نخورند و اثر منفی بر آنها نداشته باشد.
  • هر چقدر سعی شود در سنین پایین به قرآن آموزان از طریق شنیداری ، قرآن یاد داده شود ،
  • بهتر است و همزمان ، مطالب تجویدی و … خود به خود القاء می شود.
  • سرّ موفقیت معلم قرآن ، محبت است و محبت.
  • شوخی و لطایف ، برای کاهش خشکی مطالب ، و ایجاد محبت و جذابیت ضروری است ب
  • ه شرطی که معلّم کلاس را اداره کند و از نظم خود خارج نشود.
  • تا آنجا که ممکن است ، دانش آموزان چهره معلّم قرآن را بشّاش ببینند. خشرویی معلّم ،
  • در ایجاد ارتباط بیشتر دانش آموزان با درس مؤثر است.
  • حتماً باید روش های تدریس ، سخت و خشک نباشند . روش تدریس خشک ، باعث رمیدگی دانش آموزان ،
  • و روش القای درسی نرم ، دانش آموزان را علاقمند می کند. برای ایجاد شور و جذابیت ، پیشنهاد میشود
  • فرازها با آهنگهای متنوع و به صورت همخوانی خوانده شود.
  • ایجاد جذابیت بر آموزش علمی مقدم است. معلّم اگر دریای علم باشد اما در تدریس جذّابیت ایجاد نکند ،
  • دانش آموزان علاقمند نمی شوند و زده می شوند.
  • در تدریس قرآن ، فقط خواندن ملاک نیست. باید مفاهیم قرآنی را متناسب با سنّ دانش آموزان بازگو کرد.
  • جدی ترین حرفها را در قالب شوخی باید به دانش آموزان گفت.
  • حتماً و حتماً معلّم قرآن باید دوست و رفیق دانش آموز باشد. اگر سنّ او کم باشد ،
  • دانش آموزان او را به عنوان دوست و رفیق و برادر ، و اگر مسنّ باشد ، او را به عنوان پدری مهربان بپذیرند.
  • دو رکن اصلی تدریس قرآن را اینگونه می توان برشمرد :

 ۱٫ محبت  ۲٫ ساده کردن مطالب درسی(تسهیل موادّ درسی).

Quran

مباحث تخصصی قرائت :علم

  • علم معلّم ، مقبولیت او را به همراه دارد و محبّت معلّم ،
  • محبوبیت او را. معلّم قرآن به هر دو مقوله نیاز دارد. دانش آموزان هم باید معلّم خود را باور کنند و
  • به او نزدیک باشد و هم باید قبول کنند که او عالم است.
  • حذف کتاب درسی قرآن دوره دوم دبیرستان ، باعث می شود ،
  • بین دانش آموزان و قرآن (چه از لحاظ روحی چه در بحث قرائت) فاصله بیفتد.
  • در حال حاضر در نظام آموزشی ، معلّم به اندازه ی کافی فرصت تدریس ندارد ،
  • در نتیجه دانش آموزان با قرآن انس مطلوب را پیدا نمی کند.
  •  
  • الگوی بنده برای تدریس سطح ابتدایی تجوید قرآن ،
  • کتاب حلیه القرآن سطح ۱ تألیف استاد سید محسن موسوی بلده است.
  • در بحث مخارج حروف ، مخارج حروف مشترکات در فارسی و عربی اصلاً مطرح نشود.
  • فقط آن عده از حروفی که تلفّظ آنها در فارسی و عربی متفاوت است بیان شود.
  • از صفات اصلی حروف ، برای تدریس دو صفت استعلاء و استفال ، مهم ترین آنها است.
  • سعی شود در تدریس از اصطلاحات سخت استفاده نشود.
  • مثلا به جای استعلاء و استفال بگوییم چاق و لاغر.
  • از صفات فرعی صفت قلقله مهم است که گفته شود.
  • سعی شود در تدریس از اصطلاحات سخت استفاده نشود.
  • احکام لام لفظ جلاله (الله) مهم است.
  • در تدریسِ احکام مدها ، رعایت اختصار شود و با بیانی ساده و شیرین بازگو شود.
  • مثلا به دانش آموزان گفته شود که امروز بحث بسیار ساده مدّ را درس خواهیم داد.
  • نظیر این جملات در تسهیل ماده درسی بسیار مفید است.
  • احکام نون و میم هم در مراحل بالاتر با زهم به شیوه ساده و بیانی نرم بازگو شود.
  • در تمامی مراحل تدریس ، بحث ساده نمودن مطالب درسی از اهمّ مهمات است.

برای ورود به کانال تلگرام کلیک کنید

 

لینک این صفحه

admin

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات