الگوی تلاوت ، موضوع جدیدی از تجربه معلمین موفق

در ادامه مقالات تجربه معلمین موفق این بار از تجربیات جناب آقای میکائیل باقری از فرهنگیان آموزش و پرورش استفاده می کنیم که به موضوع قرائت تقلیدی پرداخته اند.
ایشان دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس – دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث هستند و عنوان تجربه ارائه شده ایشان الگوی تلاوت می باشد.

در این طرح پیشنهاد شده برای ایجاد انگیزه در تمامی دانش آموزان به ویژه مناطق محروم که از داشتن مربی متخصص قرآن بی بهره اند و یافتن چهره های مستعد جدید ، یکی از سوره های کوتاه و یا قطعه ای کوتاه از تلاوت اساتید ( منشاوی ، عبدالباسط ، مصطفی اسماعیل و شحات محمد انور) انتخاب و در اختیار دانش آموزان علاقه مند به شرکت در مسابقه رشته قرائت قرار گیرد.
شرکت کنندگان با توجه به علاقه و جنس و توان صوتی خود یکی از تلاوت ها را انتخاب نموده و تقلید محض می نمایند و همان تلاوت انتخابی را در مسابقه ارائه می دهد.

طرح الگوی تلاوت از تجربیات معلمین موفق کشور

نام طرح یا پروژه : الگوی تلاوت

سوابق فعالیت قرآنی

کارشناس قرآن اداره – مدیر دارالقرآن اداره – کارشناس قرآن استان ، کارشناس مسئول قرآن استان ، مدیر گروه گسترش فرهنگ نماز ، قرآن و عترت استان

سوابق اجرای طرح

این طرح دو سال متوالی در استان خراسان رضوی در سطح دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات قرآن در دوره ابتدایی و راهنمایی انجام شده است

عناوین تالیفات و مقلات علمی پژوهشی

کاب زندگی با قرآن ، شیواترین کلام ، دشمن شناسی و …

مقالات قرآن و پژوهش های قرانی را مطالعه کنید

شرح مبسوط طرح ارائه شده

اگر هدف از برگزاری مسابقات قرآنی آموزش و پرورش در رشته قرائت تنها تقویت روانخوانی و روان خوانی باشد ، می شود گفت متاسفانه موفق نبوده ایم و از طرفی چون در مراحل استانی و کشوری سطح مسابقات بصورت حرفه ای بوده ، هر ساله شاهد این بوده ایم که افراد مشخصی رتبه می آورند و این خود برای دیگر دانش آموزان موجبات از بین رفتن انگیزه جهت شرکت در مسابقه را در بردارد.

در این طرح پیشنهاد شده برای انگیزه در تمامی دانش آموزان و یافتن چهره مستعد جدید یکی از سوره های کوتاه از هرکدام از اساتید منشاوی ، عبدالباسط ، مصطفی اسماعیل و شحات انور انتخاب و در اختیار دانش آموزان علاقه مند به شرکت در مسابقات رشته قرائت قرار گیرد شرکت کنندگان با توجه به جنس و توان صوتی و علاقه خود ، یکی از اساتید را انتخاب و همان تلاوت استاد را تقلید می کند و در مسابقه به قرائت همان سوره و سبک اقدام می نماید.

با این عمل علاوه بر اینکه استعداد های دیگر نیز شناسایی می شود ، صدا و آوای قرآن نیز به خانه ها راه می یابد و دانش آموز و دانش آموز زمانی که بتواند تلاوت استادی را تقلید نماید ، مطمئنا خودش به روخوانی و روان خوانی روی آورده و هر سال بصورت پله کانی با قطعه های جدید از استاد آشنا شده و در مسابقات شرکت می نماید.

در مسابقات قرآن دانش آموزی سال جاری ، در این استان الگوی تلاوت در ۴ پله طراحی ، جمع آوری و ارائه شده است که برای دوره دبستان ( سوره ضحی و شرح عبدالباسط ، سوره حمد شحات انور ) اول راهنمایی ( شمس عبدالباسط ، حمد منشاوی ، حمد شحات انور ) دوم راهنمای ( قمر و رحمن عبدالباسط ، آیات ۱۳۵ و ۱۳۶ سوره نساء شحات انور ) سوم راهنمایی (سوره مریم عبدالباسط آیات ۱ تا ۹ ، سوره حشر منشاوی آیات ۱۸ تا ۲۱ ، سوره بقره مصطفی اسماعیل آیات ۲۵۰ تا ۲۵۲ )

تجربه معلمین موفق را از کجا بدست آوریم

دارالقرآن موسسه فرهنگی پیام غدیر جهت نشر تولیدات و انتقال تجربیات قرآنی و بهره مندی شما عزیزان هر هفته به انتشار مقاله ای در خصوص تجربیات معلمین قرآنی منتشر می کند.

شما می توانید در این صفحه این مقلات را مشاهده کنید
قاریان برتر جهان اسلام – قرائت تقلیدی را با بهره مندی از اساتید فرا بگیرید

سایر پیشنهادات

به جهت تقویت این امر معنوی به مدیران محترم مدارس و مربیان پرورشی توصیه می گردد:

  1. به منظورر استفاده از پتانسیل مدارس تخصصی قرآن ، شرکت کنندگان در مراحل آموزشگاهی ، اداری وو مقدماتی استان ، می باسیت یکی از قطعات تلاوت شده را انتخاب و پس از گوش دادن با دقت و تمرین لازم ، صدای خود را به صورت تقلید صرف بر روی سی دی یا نوار کاست ضبط نموده و توسط مربی آموزشگاه جمع آوری و به مدرسه قرآن مرکزی ارسال نمایند و مدارس تخصی قرآن می تواند علاوه بر برگزاری مسابقات قرآن دانش آموزی در مراحل مختلف ، افراد مستعد را شناسایی و آنان را جهت شرکت در کلاس های غیر حضوری دعوت نمایند و نیز دانش آموزانی که به دلیل بعد مسافت امکان شرکت در کلاس های حضوری را ندارد می توان به آنان بصورت غیر حضوری آموزش داد.
  2. این تلاوت ها در ز مان های مختلف از بلندگوی آموزشگاه پخش گردد و دانش آموزان جهت استماه به تلاوت و تقلید تشویق نمایند.
  3. تلاوت قرآن مراسم آغازین را در هر روز ( بر اساس این تلاوت ها ) به یکی از کلاس ها واگذار نمایند تا دانش آموزان آن در کلاس به صورت گروهی سوره مورد نظر را تلاوت نمایند. قطعا تشویق کلاس های موفق در این فعالیت ، موجب دل گرمی آنان و تشویق سایر دانش آموزان خواهد بود.
  4. سی دی مذکور در اختیار دانش آموزان قرار قبگیرد تا آنان در منازل خود نیز به این امر مبادرت ورزند. قطعا پخش آوای ملکوتی قرآن در منازل دانش آموزان موجب افزایش نورانیت و معنویت خاصی در زندگی آنان خواهد شد.

admin

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات